Abstract
Despite many years of successful studies of petroglyphs in the Altai Mountains, there are still many rock art sites unknown to scholars and unanswered questions in this region. Discovery of new rock art sites is always important. Thus, the discovery of a remarkable rock art site at the Suulu-Seertpek locality has brought to light one of the most contradictory and amazing characters of the Bronze Age in Central Asia - male figures with mushroom-shaped headdresses. The authors offer their own interpretation of these images for discussion. In our opinion, these figures can be considered to be the representatives of a cultural community distinguished by special outfit - everyday rather than ritual - and by a special style of artistic tradition. These distinctive figures mark a vast geographical area of distribution of an unknown culture, which embraced the Altai-Sayan region, Mongolia, Northern China, and East Kazakhstan, spreading as far as Khakassia in the north and Ladakh (Indian Himalayas) in the south. The polyfunctional nature of the images reflects the circle of their activities: hunting, herding, warfare, and sacrificial offerings. The distribution of this culture appears to have been associated with the mountain systems of Central Asia, while the Altai-Sayan region must have been its point of origin. Of special interest is their route through the southwestern and southern oases of Xinjiang, the places passed through for centuries by warriors, pilgrims and merchants on their route to India. This migration must have begun as early as the second millennium BC.
Keywords
new petroglyphic site, Altai, Bronze Age, anthropomorphic images with mushroom-shaped headdresses
References
Bruneau L., Devers Q., Vernier M. Rock art research in Murgi Topko, Nubra Valley in Ladakh. Purahala, Journal of rock art society of India, 2011-2011, vol. 20-21, pp. 91-97.
Devlet E.G., Chzhan So Kho. Kamennaya letopis’ Altaya. Moscow: IA RAS Publ., 2014, 144 p. (in Russ.).
Devlet M.A. Petroglify na kochevoi trope. Moscow: Nauka, 1982, 128 p. (in Russ.).
Devlet M.A. Petroglify Ulug-Khema. Moscow: Nauka, 1976, 120 p. (in Russ.).
Kashina T.I. Petroglify Lunnykh gor (o drevnem iskusstve kochevnikov-skotovodov Vnutrennei Mongolii). In Plastika i risunki drevnikh kul ’tur. Novosibirsk: Nauka, Sib. otdelenie, 1983, pp. 77-86 (in Russ.).
Kovaleva O.V. Petroglyphs of the Barsuchy Log Mound. Archaeology, Ethnology and Anthropology of Eurasia, 2006, No. 1 (25), pp. 110-116.
Kubarev V.D. Antropomorfnye khvostatye sushchestva altaiskikh gor. Antropomorfnye izobrazheniya. Novosibirsk: Nauka, Sib. otdelenie, 1987, pp. 150-170 (in Russ.).
Kubarev V.D. Petroglify Kalbak-Tasha. Rossiiskii Altai. Novosibirsk: IAET SB RAS Publ., 2011, 444 p. (in Russ.).
Kubarev V.D., Tseveendorzh D., Yakobson E. Petroglify Tsagaan-Salaa i Baga-Oigura (Mongol’skii Altai). Novosibirsk: IAET SB RAS Publ., 2005, 640 p. (in Russ.).
Molodin V.I., Cheremisin D.V. Petroglify epokhi bronzy ploskogor’ya Ukok. In Problems of Archaeology/, Ethnography, Anthropology of Siberia and Neighboring Territories. Novosibirsk: IAET SB RAS Publ., 1997, vol. III, pp. 247-252 (in Russ.).
Novgorodova E.A. Mir petroglifov Mongolii. Moscow: Nauka, 1984, 166 p. (in Russ.).
Samashev Z.S. Naskal’nye izobrazheniya Verkhnego Priirtysh’ya. Alma-Ata: Gylym, 1992, 288 p. (in Russ.).
Savinov D.G. V poiskakh glavnogo geroya. (po materialam naskal’nykh izobrazhenii Tsentral’noi Azii i Yuzhnoi Sibiri). In Teoriya i metodologiya arkhaiki. St. Petersburg: Muzei antropologii i etnografii im. Petra Velikogo RAS (Kunstkamera), 2015, iss. VIII (ch. 1 “Real’nye i znakovye formy sotsial’noi differentsiatsii v arkhaike”; ch. 2 “Mif i formy ego otrazheniya v ritual’noi praktike”), pp. 149-167 (in Russ.).
Zhul’nikov A.M. Petroglify Karelii. Obraz mira i miry obrazov. Petrozavodsk: Skandinaviya, 2006, 224 p. (in Russ.).
Список литературы
Дэвлет Е.Г., Чжан Со Хо. Каменная летопись Алтая. - М.: ИА РАН, 2014. - 144 с.
Дэвлет М.А. Петроглифы Улуг-Хема. - М.: Наука, 1976. - 120 с.
Дэвлет М.А. Петроглифы на кочевой тропе. - М.: Наука, 1982. - 128 с.
Жульников А.М. Петроглифы Карелии. Образ мира и миры образов. - Петрозаводск: Скандинавия, 2006. -224 с.
Кашина Т.И. Петроглифы Лунных гор (о древнем искусстве кочевников-скотоводов Внутренней Монголии) // Пластика и рисунки древних культур. - Новосибирск: Наука, Сиб. отд., 1983. - С. 77-86.
Ковалева О.В. Петроглифы кургана Барсучий Лог // Археология, этнография и антропология Евразии. - 2006. - № 1 (25). - С. 110-116.
Кубарев В.Д. Антропоморфные хвостатые существа алтайских гор // Антропоморфные изображения. - Новосибирск: Наука, Сиб. отд., 1987. - С. 150-170.
Кубарев В.Д. Петроглифы Калбак-Таша. Российский Алтай. - Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2011. - 444 с.
Кубарев В.Д., Цэвээндорж Д., Якобсон Э. Петроглифы Цагаан-Салаа и Бага-Ойгура (Монгольский Алтай). -Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2005. - 640 с.
Молодин В.И., Черемисин Д.В. Петроглифы эпохи бронзы плоскогорья Укок // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. - Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 1997. -Т. III. - С. 247-252.
Новгородова Э.А. Мир петроглифов Монголии. -М.: Наука, 1984. - 166 с.
Савинов Д.Г. В поисках главного героя... (по материалам наскальных изображений Центральной Азии и Южной Сибири) // Теория и методология архаики. - СПб.: МАЭ РАН, 2015. - (Вып. VIII (ч. 1 «Реальные и знаковые формы социальной дифференциации в архаике»; ч. 2 «Миф и формы его отражения в ритуальной практике»). - С. 149-167.
Самашев З.С. Наскальные изображения Верхнего Прииртышья. - Алма-Ата: Гылым, 1992. - 288 с.
Bruneau L., Devers Q., Vernier M. Rock art research in Murgi Topko, Nubra Valley in Ladakh // Purahala, J. of rock art society of India. - 2010-2011. - Vol. 20-21. - P. 91-97.