Abstract
In the article, the place and role of the snake and its image in the Khakasian shamanism are analyzed for the first time on the basis of the archival and literary ethnographic sources. In the course of the study, a conclusion is made about the great importance of this reptile in the myth-ritual complex ofKhakas shamans. The snake was regarded as one of the most important spiritual assistants of the shaman, who rendered him a substantial assistance in his mysteries, especially during the journey to the Lower Realm. In this connection, the symbolic image of a snake was widely represented in shaman's attributes - a costume and a tambourine. The ritual vestments kam, the snake was represented in the form of specialized long tapes - syzym and cowrie shells - chylanmas. This representative of the reptiles was one of the most common sacral figures depicted on a tambourine.
Keywords
Khakass, traditional world view, shamanism, rite, snake, ritual attributes, symbol
References
Burnakov V.A. Erlik Khan in the Traditional Worldview of Khakass. Archeology, Ethnography and Anthropology of Eurasia, 2011, vol. 1 (45), pp. 107-114 (in Russ.).
Butanaev V.Ya. Traditsionnyi shamanism Khongo-raya. Abakan: Khakassia State Univ. Press, 2006, 254 p. (in Russ.).
Georgi I.G. Opisanie vsekh v Rossiiskom gosudarstve obitayushchikh narodov, takzhe ikh zhiteiskikh obryadov, ver, obyknovenii, zhilishch, odezhd i prochikh dostopamyatnostei. St. Petersburg: [Tip. Veitbrekhta i Shnora], 1777, pt. 3: Samoyadskie, mandzhurskie i vostochnye sibirskie narody, 130 p. (in Russ.).
Ivanov S.V. Skulptura altaitsev, khakasov i sibirskikh tatar (XVIII - pervaya chetvert XX veka). Leningrad: Nauka, 1979, 195 p. (in Russ.).
Katanov N. (svyashchennik). Shamanskii buben i ego znachenie. Eniseiskie eparkhial'nye vedomosti, 1889, vol. 6, pp. 112-114 (In Russ.).
Katanov N.F. Otchet o poezdke, sovershennoi s 15 maya po 1 sentebrya 1896 g. v Minusinskii okrug Yenisseiskoi gubernii. Kazan’: [Tip.-lit. Imp. Kazan. Univ.], 1897, 104 p. (in Russ.).
Katanov N.F. Narechiya uryankhaitsev (soiotov), abakanskikh tatar i karagasov: (Obraztsy narodnoi literatury tyrkskikh plemen, izdannye V.V. Radlovym). St. Petersburg, 1907, vol. 9, 640 p. (in Russ.).
Klements D.A. Neskol’ko obraztsov bubnov minusinskikh inorodtsev. Zapiski Vostochno-sibirskogo otdela Imperatorskogo Russkogo Geograficheskogo Obshchestva, 1890, vol. 2, No. 2, pp. 25-35 (in Russ.).
Potanin G.N. Ocherki Severo-Zapadnoi Mongolii. Gorno-Altaisk: Ak Chechek, 2005, 1026 p. (in Russ.).
Potapov L.P. Shamanskii buben kachintsev kak unikal’nyi predmet etnograficheskikh kollektsii. In Matereial’naya kul’tura i mifologiya. Leningrad: Nauka, 1981, pp. 125-137 (in Russ.).
Potapov L.P. Altaiskii shamanism. Leningrad: Nauka, 1991, 320 p. (in Russ.).
Shamanstvo i shamany. Niva, 1871, vol. 4, pp. 58-62 (in Russ.).
Voda , gory i les po vozzreniyam turetskikh plemen Altaisko-Sayanskogo nagor’ya. In DyrenkovaN.P TyurkiSayano-Altaya. Stat’iietnograficheskie materialy. St.-Petersburg: MAE RAS Publ., 2012, pp. 131-188 (in Russ.).
Yakovlev E.K. Etnograficheskii obzor inorodcheskogo naseleniya doliny Yuzhnogo Yeniseya i ob’yasnitelnyi katalog etnograficheskogo otdela muzeya. Minusinsk: [V.I. Kornakov Publ.], 1900, 212 p. (Opisanie Minusinskogo muzeya; iss. 4) (in Russ.).
Список литературы
Бурнаков В. А. Эрлик-хан в традиционном мировоззрении хакасов // Археология, этнография и антропология Евразии. - 2011. - № 1. - С. 107-114.
Бутанаев В.Я. Традиционный шаманизм Хонгорая. -Абакан: Изд-во Хакас. гос. ун-та, 2006. - 254 с.
Вода , горы и лес по воззрениям турецких племен Алтайско-Саянского нагорья // Дыренкова Н.П. Тюрки Сая-но-Алтая. Статьи и этнографические материалы. - СПб.: МАЭ РАН, 2012. - С. 131-188.
Георги И.Г. Описание всех в Российском государстве обитающих народов, также их житейских обрядов, вер, обыкновений, жилищ, одежд и прочих достопамятностей. - СПб.: [Тип. Вейтбрехта и Шнора], 1777. - Ч. III: Самоядские, манджурские и восточные сибирские народы.- 130 с.
Иванов С.В. Скульптура алтайцев, хакасов и сибирских татар (XVIII - первая четверть XX в.). - Л.: Наука, 1979. - 195 с.
Катанов Н. (священник). Шаманский бубен и его значение // Енисейские епархиальные ведомости. -1889. - № 6. - С. 112-114.
Катанов Н.Ф. Отчет о поездке, совершенной с 15 мая по 1 сент. 1896 г. в Минусинский округ Енисейской губернии. - Казань: [Тип.-лит. Имп. Казан. ун-та, 1897. - 104 с.
Катанов Н.Ф. Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов: (Образцы народной литературы тюркских племен, изданные В.В. Радловым). - СПб., 1907. - Т. 9. - 640 с.
Клеменц Д.А. Несколько образцов бубнов минусинских инородцев // Зап. Вост.-Сиб. отд. Имп. Рус. геогр. об-ва, 1890. - Т. II, вып. 2. - С. 25-35.
Потанин Г.Н. Очерки Северо-Западной Монголии. -Горно-Алтайск: Ак Чечек, 2005. - 1026 с.
Потапов Л.П. Шаманский бубен качинцев как уникальный предмет этнографических коллекций // Материальная культура и мифология. - Л.: Наука, 1981. -С. 125-137. - (Сб. МАЭ; т. XXXVI).
Потапов Л.П. Алтайский шаманизм. - Л.: Наука, 1991. - 320 с.
Шаманство и шаманы // Нива. - 1871. - № 4. -С. 58-62.
Яковлев Е.К. Этнографический обзор инородческого населения долины Южного Енисея и объяснительный каталог этнографического отдела музея. - Минусинск: [Тип. В.И. Корнакова], 1900. - 212 с. - (Описание Минусинского музея, вып. 4).